سبدخرید

آموزش مالتی مدیا چیست؟

تعریف مالتی مدیا

مالتی مدیا در لغت به معنای چند رسانه ای است یعنی ارتباط و انتقال موضوع ها و مفاهیم با استفاده از رسانه های متفاوت همچون گفتار ، موسیقی ، عکس ، متن ، انیمیشن ، محیط های تعاملی و رابط با کاربر و ….. و هر چیز که شما فکرش را بکنید.

تا قبل از آمدن سیستم عامل ویندوز، واژه مالتی مدیا در فرهنگ کامپیوتر وجود نداشت. چند سال پیش از آن حتی کارت صوتی هم شناخته نشده بود. با ورود ویندوز ۹۵ و همچنین بهبود کیفیت صوت و تصویر کامپیوتر ها، مالتی مدیا (یا چند رسانه ای) بعنوان یک تکنولوژی مطرح شد. یک نرم افزار مالتی مدیا نرم افزاری است که این ویژگی ها را داشته باشد:

متن، تصویر(شامل تصاویر ثابت، فیلم، و انیمیشن)، و صدا ( گفتار و موزیک). البته بعضی ها تعامل یا Interaction را نیز در این دسته می گنجانند. ولی در واقع تعامل یک مکمل برای مالتی مدیا محسوب میشود و چنین نرم افزاری( مالتی مدیائی که امکان تعامل داشته باشد) را Interactivemultimedia یا چند رسانه ای تعاملی می نامند. البته امروزه وجود صوت و تصویر در اکثر نرم افزار ها، قضیه را خیلی عادی کرده است ولی در آغاز کار، نرم افزار های مالتی مدیا بسیار لوکس و چشمگیر بودند. تا جائی که شرکت اینتل آخرین مدل پنتیوم خود را با نام Pentium mmx یعنی پنتیوم با ضمایم چند رسانه ای به بازار عرضه کرد.

 

محصولات مالتی مدیا یا چند رسانه ای به طور کلی به سه قسمت عمده تقسیم می شوند:

آموزشی: در این نوع از مالتی مدیا یا چند رسانه ای از تمام قابلیت ها برای تولید یک نرم افزار آموزشی استفاده می شود. و در فضایی جذاب و متنوع (Interactive) سعی می شود مفاهیم آموزشی به صورت تعاملی به مخاطبان آموخته شود.
تبلیغاتی : در ابتدا تبلیغات یا رساندن صدای خود به مخاطبان خاص را در نظر بگیرید. لذا در همین راستا با بهره گیری از قابلیت های کامپیوتر میتوان از طرق مختلف از قبیل استفاده از عناصر دیداری وشنیداری مانند: انیمیشن ، صوت ، عکس و … به هدف مطلوب دست یافت.
کاربردی : نرم افزارهای کاربردی از قبیل پخش کننده های صوتی و تصویری، برای ساخت خود دارای تعریف های استانداردی هستند.

 

تاریخچه مالتی مدیا

اولین روزنامه ها جزو اولین ابزار اطلاع رسانی بودند که تعداد زیادی از مردم را در بر می گرفت. متن و تصویر برای جذاب تر کردن استفاده می شد ولی استفاده از روزنامه فقط محدود به افراد با سواد بود. اگر همین اطلاعات به صورت تصویری ارائه شود حتی افراد بی سواد هم قادر به استفاده از آن خواهند بود. اما کامپیوتر و تلویزیون به عنوان قویترین ابزار در قرن ۲۰ تبدیل شده اند که از صدا و تصویر استفاده می کنند و مردم می توانند به راحتی به همه وقایع دنیا دسترسی داشته باشند.

در زمان قدیم مردم چنین ابزاری برای سرگرمی و ارتباط نداشتند. آنها تصاویر حیوانها و مراسم سنتی را روی دیوار غار می کشیدند. ارتباط توسط این تصاویر روی غار انجام می شد. وقتی زبان هنوز بوجود نیامده بود مردم توسط حرکت دست با هم ارتباط داشتند. متحرک سازان از این تصاویر روی غار ایده گرفتند آنها تصاویر را به صورت پشت سر هم کشیدند و تکنیکی ایجاد کردند که این تصاویر به صورت متحرک به نظر برسند. این تصاویر متحرک در ابتدا صامت بودند.

بعدها این هنرمندان تکنیکی را ایجاد کردند که صدا هم به این تصاویر اضافه کنند. وقتی هنرمندان استفاده از کامپیوتر را شروع کردند این زمینه پیشرفت زیادی کرد.یک سی دی مولتی مدیا ( چند رسانه ای ) ابزاری است که با توجه به علم روز کامپیوتر دارای امکانات سمعی و بصری می باشد و با توجه به اینکه حجم بالایی از اطلاعات با تنوع مناسب در یک سی دی جای می گیرند این قابلیت را دارا است که معرفی کاملی از هدف مورد نظر را داشته باشد.

سی دی های مالتی مدیا یکی از بهترین هدایای تبلیغاتی و ابزار بازاریابی و اطلاع رسانی استاندارد روز دنیا جهت عرضه در نمایشگاهها، سمینارها، ارسال به مشتری و غیره می باشد.

مزایای استفاده از لوح فشرده مالتی مدیا :

۱- قابلیت توسعه و تغییر محصولات تولید شده در کمترین زمان ممکن

۲- قابلیت تهیه رونوشت و چاپ از مطالب ارائه شده متناسب با نیاز کاربران قابلیت ارائه متمرکز مطالب و مستندات و یا هر نوع داده دیگر در قالبهای سامان یافته به مخاطبان

۳- با توجه به چندرسانه ای بودن بهترین تاثیر را در نظر بازدیدکنندگان دارد.

۴- یکی از مزایایی مهم استفاده از سی دی های مالتی مدیا سهولت کپی برداری و به تعداد مورد نظر تکثیر کردن سی دی می باشد.

۵- سی دی های مالتی مدیا از هر کتابچه، بروشور و یا کاتولوگ چاپی جذابتر بوده و به علاوه هزینه کمتری را در پی دارند.

۶- سی دی های مالتی مدیا به اندازه یک سایت محدودیت ندارد و ما می توانیم به راحتی تمامی اطلاعات وتصاویر رابه طور کامل درآن شرح دهیم.

و به طور کلی طیف گسترده ای از امکانات و ویژگیهای منحصر به فرد دیداری و شنیداری را شامل می شود که بنا به نوع کاربرد قشر مخاطب سی دی استفاده هر دسته از امکانات در اولویت قرار می گیرد.

 

انقلاب مالتی مدیا

نکته اساسی در انقلاب مالتی مدیا دیجیتالی شدن است که به معنی تبدیل همه اطلاعات مثل کلمات، صدا، تصویر، ویدئو و اعداد به کدهای مخصوصی که ماشینهای الکترونیکی قادر به تشخیص و فهم آن هستند می باشد. کامپیوترهای خانگی امروزه می توانند تصاویر اعجاب انگیز سه بعدی، تصاویر شبیه سازی شده، فیلم، صداهای Hi-Fi و انیمیشن های مهیج ایجاد کنند.

نرم افزارهای زیادی توسعه پیدا کردند و در حال توسعه هم هستند که بتوانند افکت های تصویرو صدا را اضافه کنند تا ارتباطات و محاوره را افزایش دهند اما بخش مالتی مدیا بسیار پیشرفت کرده است. ترکیب قدرت کامپیوتر با ویدئو از بارزترین قابلیت های مالتی مدیا است.

برای چندرسانه ای ها (مالتی مدیا) می توان معانی مختلفی در نظر گرفت. چند رسانه ای ها در یک محیط کامپیوتری به معنای ترکیبی بیش از دو رسانه است . می تواند به معنی ارائه اطلاعات به وسیله اجزا مختلفی از مدیا (رسانه) که بر روی کامپیوتر قابل ارائه و ویرایش باشد. این مدیا ها شامل نرم افزارهای گرافیک ، صدا، ویدئو، انیمیشن و قطعات سخت افزاری کامپیوتر مثل سی دی، اسکنر و دوربین ها می باشد.

مالتی مدیا یک ابزار موثر جهت بیان ایده ها و نمایش دادن اطلاعات شما به صورت جذاب می باشد. چون مالتی مدیا از ابزارهایی چون متن، تصویر، صدا، اجزای متحرک بهره می برد، همه افراد در همه سنین به راحتی جذب آن می شوند. گزارش چند رسانه ای با ترکیبی از نوشته، عکس، بریده های ویدئو، تکه های صدا، طرح های گرافیک… تولید می شود. برقراری رابطه ای دوسویه میان گزارشگر و خواننده یکی از امکانات مهم این نوع گزارش است.

مایر(۲۰۰۱) در کتاب یادگیری چندرسانه ای خود، ابتدا چندرسانه ها را اینگونه تعریف می کند:« من چند رسانه ها را به مثابه ارائه مطالب با استفاده از کلمات وتصاویر تعریف می کنم؛ منظور من از کلمات، ارائه مطالب به شکل کلامی ولفظی نظیر متون چاپ شده ومتون گفتاری مانند صدای گوینده در یک برنامه آموزشی چند رسانه ای می باشد ومنظور من از تصاویر ارائه مطالب به شکل تصویری نظیر گرافیک های آماری شامل اشکال مختلف،نمودارها ،عکس ها ونقشه ها و یا استفاده از گرافیک های پویا شامل انیمیشن و ویدئو می باشد» و سپس به تعریف چندرسانه آموزشی می پردازد:«یک پیام چند رسانه آموزشی عبارت است از ، ارتباط با استفاده از کلمات وتصاویری که منجر به اشاعه یادگیری می شود».

همچنین مایر دلیل منطقی ارائه چندرسانه ای را به این صورت بیان می دارد: «منطق ارائه چند رسانه ای مطالب- ارائه مطالب در قالب کلمات وتصاویر- در این است که؛کل ظرفیت شناختی انسان برای پردازش اطلاعات بکار گرفته شود. «از یک دید سیستم چند رسانه ای،به مفهوم تجمع چندین رسانه در یک واحد است این رسانه ها ممکن است تصاویر،نوشتار فیلم،صدا ویا تصاویر متحرک باشند که توأمان در رساندن پیامی بکار می روند از دید برتر باسیستم های چند رسانه ای محاوره ای [یا تعاملی ] مواجه می شویم که عبارت است از توانایی کنترل اجزاء توسط کاربر وارتباط برقرار کردن با اجزاء به نحوی که دلخواه او باشد.

تکنولوژی ارتباطات چند رسانه ای کامپیوتری فقط به عنوان یک ارائه دهنده تعریف نمی شود بلکه این تکنولوژی جدید،ابزارهای نیرومندی را برای ارائه پیام به مخاطب از طریق چند حس بکار می گیرد تا تجربه متفاوتی برای او باشد».

: Tags , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

در حال بارگذاری ...